Emelie + erfarenheter.

Hejsan alla läsare!
Denna bloggen är då till för att kunna uttrycka sig om den socialamyndigheterna.
Som jag och alla ni som läser hoppas jag och även Robbin på att ni ska få upp öronen och ögonen för detta, för det är ett sjukt system dem kör!

Jag är då Emelie Axelsson, jag har kännt Robbin ett bra tag men på senare tid har vi inte haft kontakt fråns nu!
Jag är 18 år, eller fyller det på julafton. Jag pluggar på Eslövsfolkhögskola och där läser jag upp mina ämnen från gymnasiet. Jag har en egen lägenhet genom ett HVB-hem, jag är på "vägen ut" om man kan säga så. Jag har bott här sedan i juli. Men på själva HVB-hemmet i 1,5 år.
Jag har en pojkvän sedan lika lång tid tillbaka, Robin heter han. Jag kom med en åsikt till Robbin om vad jag tyckte och lite från mitt synsett på socialamyndigheterna. Och han erbjöd mig att få skriva i hans blogg om mitt tycke och mina erfarenheter vilket jag tyckte var skit kul!

Låt mig då visa er min förklarning till det hela;

"Olles mamma behöver gå till soc för att han har problem i sitt sociala liv med hans mamma. Olle har då diagnosen DAMP. Mamman berättar om dom sociala problemen Olle har för socialsekreteraren Kerstin.
Kerstin antecknar det hon tycker är viktigt och det hon vill lägga vikten på. Sedan får hon höra Olles syn på det hela och gör samma sak, antecknar det hon tycker är viktigast och det hon vill lägga vikten på. Efter ca 3 möten hos socialsekreteraren Kerstin får dom ett brev hem om att Kerstin nu ska sluta och dom har bokat in ett möte hos Anna, den nya socialsekreteraren. Dom berättar samma sak igen och förklarar sina problem. Anna gör samma sak som Kerstin MEN hon lägger vikten på det HON tycker är viktigast."

Vilket slutar med att det gick fel redan där. Där har Kerstin sin syn på det och Anna sin. Och när chefen Pelle läser detta får han då samma problem med två olika synvinklar på det och gör ett beslut utifrån det. Vilket kan sluta helt jävla fel. Olle kan där få helt fel hjälp vilket leder till att han kommer må sämre och fungera och agera utifrån hans mående. Och sedan får dom gå igenom allt igen. Kanske flera gånger om. Vilket faktiskt har hänt mig.

Jag har haft kontakt med socialen sedan jag var 7 år gammal, och det är snart 11 år sedan. Jag kan säga att det är FÖRST nu jag har börjat må bra. Och det tog mig 11 år. Ska detta behöva hända andra barn eller familjer? Människor över huvudtaget? Tänk på det och se vad du kommer fram till och ge mig en vettig komentar!

Tack för mig, skriver kanske snart igen. Kram!

  Detta är då jag -Emelie.

 


Kommentarer
Postat av: Emma

spännande :)

2009-10-18 @ 02:16:20
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tycker det borde finnas mera bloggar som denna,

man behöver fler som tar upp viktiga ämnen som detta.



Keep up the good work!

2009-10-18 @ 02:35:12
URL: http://partygalaxen.devote.se
Postat av: Caroline

Riktigt bra blogg. Denna måste jag följa =)

Har själv haft problem med socialen enda sedan jag var liten .

2009-10-18 @ 03:45:10
URL: http://carolineakalillen.blogg.se/
Postat av: Emma

Helt jävla rätt.



Det system som de kallar SOCIALEN är fel på ALLA fucking plan så en tiondel hade varit nog.



Sne syn på människor? JUPP!



2009-10-26 @ 22:34:46
URL: http://metrobloggen.se/emmawino

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0