Godmorgon.

Hejsan Folket!
Ännu en dag utan att jag får ta kontakt med min bror . Jag får inte ringa eller komma nära honom.
Och nu är det helg så ingen på Socialen jobbar alls idag ! Medans jag ( säkert mer än jag ) försöker varje dag att få tillbaka min bror så är Socialsekreterarna själv hemma med sina familjer och lägger inte en ända tanka till oss drabbade ? Är det så det ska va? Dom får göra som de vill men vi är helt maktlösa? Nej fyf*n..

Tänkte på en annan sak också . Folk som får hjälp av Socialen med Ekonomisktbistånd får ut 3600:- som normen ligger på nu ( kan variera från komun till komun ) men är du helt plötsligt Sambo så får du 6000:- Alltså bor du tillsammns med någon så mister du 1200 kr . Är inte det konstigt ? När man är två så behöver man ju oftast dubbelt upp ? Men nejdå då säger de bara : 6000:- är mer än 3600:- visst det är de ju men delar du upp det så är det ju mindre ? Dom säger också att man ska leva på så lite pengar som möjligt för att man ska hitta sig ett jobb och bli självständig. Lätt i dessa tider ? Hitta ni ett jobb till oss så tror jag nog att vi ska jobba , allt för att bli av er.
Iställer skickar arbetsförmedlingen ut folk på skit praktiker där vi får göra skitjobben för hela 1500:- imånaden som tillika Socialen drar av så det får vi inte ens extra?
Nej som sagt dax att folk börjar höja sina röster så de här Sekreterarna kommer ner på jorden som vi människor och slutar leka kungar , för jag menar hur tufft är det att vara en socialsekreterare om man ändå är hatad?


Kommentarer
Postat av: .

Varför skulle man behöva mer pengar om man är två?



Bor man ihop delar man hyra, elräkningar, telefon, internet, matinköp, försäkringar osv osv.



Därav den lägre ersättningen om man är två.



2009-10-18 @ 15:55:13
Postat av: hermy

fin blogg

2009-10-18 @ 16:03:45
URL: http://heeermela.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det enda socialen betalar är hyra & elräkning, sedan har man 6000 när man är 2 som man ska köpa allt annat för, så ja man behöver mer pengar.

2009-10-18 @ 16:06:18
Postat av: sandra

sv: nä, tror inte att jag bryr mej faktiskt

2009-10-18 @ 19:00:02
URL: http://hotstuffbysandra.blogg.se/
Postat av: .

Betalar de 6000 plus hyra och el???



Är det inte bra ? 6000 plus hyra och el för att göra... ingenting...

Man ska ju inte tro att man ska kunna leva ett flärdfullt liv om man går på socialbidrag.

Snart är det väl inte nån som jobbar längre...



Det ska ju inte löna sig att inte göra något...

2009-10-18 @ 19:59:58
Postat av: Caroline

Håller med dig om allt du skrivit Robbin.

Det kanske låter som mycket pengar för dem som inte lever på socialbidrag, men när man går på socialbidrag själv så är det inte mycket alls. Jag och min familj har levt på socialbidrag enda sedan jag var liten. Vi har råd att betala räkningar , köpa mat och sånna saker. Men inget mer.

Och det du skriver med att dem vill att man ska skaffa jobb så fort som möjligt, så är det.

Men som du skriver så är det inte lätt att få jobb.

Och om man gör praktik via arbetsförmedlingen så får man inge extra pengar för det. För soc räknar bara in det i dem andra pengarna man får.

Då är det ju klart att man inte praktiserar osv , man jobbar o sliter när man praktiserar man ändå inte får mer pengar . Det tycker jag är helt fel.

Jag har inget possitivt att säga alls om socialen då jag och min familj bara haft peoblem med dem hela tiden . Dem har aldrig visat ett gott intryck.

Tråkigt att du inte får träffa / kontakta din bror :( Ta hand om dig Robbin!

2009-10-18 @ 21:36:47
URL: http://carolineakalillen.blogg.se/
Postat av: .

Skulle inte en praktik kunna leda till jobb??



Man kan ju inte tycka synd om sig själv för att man gör en praktik och inte "får något" för det.

Man får ju sitt bidrag plus en chans att komma in i arbetslivet.



Nekar man praktik skulle man även nekas bidrag.

2009-10-18 @ 22:20:51
Postat av: Simon

Du som har skrivit inlägget ovanför mig.



"Man får ju sitt bidrag plus en chans att komma in i arbetslivet.

Nekar man praktik skulle man även nekas bidrag."



Tror du att det är lätt att komma in i ett arbetsliv idag? Jag hade ett fast arbete och blev varslad. Var är mitt arbete idag? Jo, i Polen. Jag har tur som kan fördriva tiden med att plugga upp mina betyg på komvux och jag klagar inte, men att bo ensam på det socialbidrag som i nuläget utbetalas hade jag aldrig klarat av. Tror inte någon som går på socialbidrag egentligen vill göra det. Som nämnt tidigare är socialbidragen vad som skulle kallas existensbidrag. Det hjälper dig att överleva tills du kan klara dig själv. Att gå på praktik hjälper inte långt. Hur många procent av dem som gör praktiker får ett jobb utav det? Säger som Robbin. Leta upp dem som utnyttjar bidragen, straffa dem, och öka bidragen något. 500kr kan vara en stor skillnad och personligen tycker jag att det skulle vara mycket bättre att öka bidragen för dom som inte klarar sig själv (som inte har jobb) än att lägga pengarna på andra onödiga saker. Staten vet inte vad dem ska investera i. Personligen tycker jag att problemet ligger i att vi har för många invandrare i Sverige som tar upp platser på arbetsmarknaden. Utan dem i Sverige hade vi haft fler jobb till svenskarna. Åtminstone dem som kommer från länder som inte längre har kvar problemet som orsakade utvandringen. Dem borde åka hem. På så sätt skulle det finnas mer arbete till svenskarna och kriminaliteten skulle minska.



/Simon

2009-10-19 @ 00:16:53
Postat av: .

Det är nog definitivt lättare att komma in på arbetsmarknaden genom en praktikplats än att sitta hemma och lipa över situationen...



och jobba vill ju alla? eller..?

2009-10-19 @ 09:58:25
Postat av: Robbin

Hej! Klart alla vill jobba. Finns nog ingen som vill sitta hemma alltid tex ens umgänge gör något annat.Men som sagt det är inte det lättaste att ens få en praktikplats idag!Och sen tror jag att ordet lipa är lite fel ord!:) Hade varit roligt också om du kunde skriva ditt namn så du inte är helt hemlighetsfull .. för det är väl roligare och prata med en person om man känner iallafall till namnet ? eller..?

2009-10-19 @ 14:18:06
URL: http://byemom.blogg.se/
Postat av: Selma

Öh du simon, bara för att invandrare kommer till sverige? Betyder det då att dom inte är värda ett jobb? Du tänker ju så jävla fel så det är synd om dig, vet du de? Är dom inte människor för att dom åker från utlandet då eller? Och att dom inte är värda ett jobb? PERSONLIGEN som du skrev.. så tycker jag att DU borde åka ner till ett fattigt land och bo där, och se hur det är. Så kanske du fattar varför utländska försöker komma till sverige eller något annat land. Jo för att rädda sitt liv.. och vadå om dom jobbar å tar upp plats på arbetsmarknaden? Men om svenskar gör det då är det inga problem eller? För att dom tillhörde sverige från början lr? Du tänker helt fel. Och du erkände ju själv att du va kriminell i någon annan kommentar du skrev. Men du är ju inte utländsk? Hmm... kanske borde ta och tänka om lite va.

2009-10-19 @ 15:00:18
Postat av: Simon

Det är jättesynd om mig =)

Sa inte att jag är kriminell. Sa att jag har en prick i registret (för en trafikförseelse).

Min åsikt är varken fel eller dålig. Jag vet vem du är Selma och jag vet också att du är en bra tjej. Var absolut inte min mening att dra alla över en kant men vad jag ser när jag ser dem flesta invandrare i helhet så ser jag kriminalitet och orespektfullt beteende mot sverige och dess kultur. Ser allt för många invandrare som inte är ett dugg tacksamma för att vi svenskar ger dem en möjlighet till att börja om i en värld där krig och fattigdom endast är smått utbrett. Sverige erbjuder människor ett liv, med eller utan jobb, oavsett bakgrund eller hudfärg. Vi som är födda i sverige ser självklart det väldigt orespektfullt när hjälp erbjuds, tas emot med glädje, men sedan helt glöms bort.



Att du helt trycker ner min åsikt och säger att det är "helt jävla synd om mig" är ju också ett slående argument för din åsikt.



Btw. Jag har varit i ett fattigt land. =)

2009-10-23 @ 09:52:48
Postat av: Selma

fint skrivet simon, riktigt fint. fällde typ en tår :)

2009-10-25 @ 11:54:39
Postat av: Simon

Tack så mycket. Visst är det underbart med människor som i slutänden kommer till insikt med att dem har haft fel hela vägen. =)



Grattis.

2009-11-11 @ 10:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0